Subiecte ON Limba română, clasa a IX-a
OLIMPIADA DE LIMBĂ, COMUNICARE ȘI LITERATURĂ ROMÂNĂ - Ediţia 2007 - Etapa naţională
24 aprilie 2007 -
Diverse;
Disciplina: Limba română;
Clasa: Clasa a IX-a;
Propune un material
Disciplina: Limba română;
Clasa: Clasa a IX-a;
Concursul National de Limba si Literatura Romana “Mihai Eminescu”
-etapa nationala, 2007-
Clasa a XI-a
Subiectul I (60 de puncte)
Citeste urmatoarea asertiune critica formulata de Silviu Sngelescu in studiul critic despre “Portretul literar”:
“Incercand sa strangem in cateva etichete tipologice […] observatiile referitoare la existenta unor tipare istorice ale portretului literar, trebuie sa atragem atentia, inca o data, ca figura nu face decat sa concretizeze un model uman.Mai mult decat aceste modele, valori difuze si abstracte, portretul literar concentreaza si fixeaza intr-o imagine semnificativa modalitatea de asumare a conditiei umane implicata de o conceptie si un tip de snesibilitate care exprima epoca.Instabil, modelul se rectifica seccesiv, isi schimba esenta si echilibul.Dialectica modelelor coincide unui proces de corectare a imaginii.Putem vorbi astfel:
1.In antichitatea clasica, despre o imagine a omului ca proportie divina.
2.In literatura Evului Mediu, despre o imagine a omului damnat:imperfect, vinovat prizonier.
3.In literatura Renasterii, despre o imagine a omului forta.
4.In literatura clasicismului, despre o imagine a omului ca ratiune si echilibru.
5.In literatura romanticilor, despre imaginea omului ca realitate duala, antagonica.
6.In literatura realismului, despre imaginea omului ca entitate complexa.
7.In literatura de avangarda, despre o imagine a omului ca inertie.
Pornind de la acest fragment, scrie un eseu argumentativ de 2-4 pagini, despre doua personaje literare din operele studiate prin care se concretizeaza modele umane diferite.Operele epice sau dramatice alese vor ilustra doua epoci culturale/doua curente diferite.
Subiectul al II-lea (30 de puncte)
Citeste cu atentie poezia “La steaua” de Mihai Eminescu:
[…]
Realizeaza un eseu, de 2-3 pagini, in care sa evidentiezi particularitatile de conceptie si de expresie prin care se manifesta sensibilitatea romantica in poezia citata.
-etapa nationala, 2007-
Clasa a XI-a
Subiectul I (60 de puncte)
Citeste urmatoarea asertiune critica formulata de Silviu Sngelescu in studiul critic despre “Portretul literar”:
“Incercand sa strangem in cateva etichete tipologice […] observatiile referitoare la existenta unor tipare istorice ale portretului literar, trebuie sa atragem atentia, inca o data, ca figura nu face decat sa concretizeze un model uman.Mai mult decat aceste modele, valori difuze si abstracte, portretul literar concentreaza si fixeaza intr-o imagine semnificativa modalitatea de asumare a conditiei umane implicata de o conceptie si un tip de snesibilitate care exprima epoca.Instabil, modelul se rectifica seccesiv, isi schimba esenta si echilibul.Dialectica modelelor coincide unui proces de corectare a imaginii.Putem vorbi astfel:
1.In antichitatea clasica, despre o imagine a omului ca proportie divina.
2.In literatura Evului Mediu, despre o imagine a omului damnat:imperfect, vinovat prizonier.
3.In literatura Renasterii, despre o imagine a omului forta.
4.In literatura clasicismului, despre o imagine a omului ca ratiune si echilibru.
5.In literatura romanticilor, despre imaginea omului ca realitate duala, antagonica.
6.In literatura realismului, despre imaginea omului ca entitate complexa.
7.In literatura de avangarda, despre o imagine a omului ca inertie.
Pornind de la acest fragment, scrie un eseu argumentativ de 2-4 pagini, despre doua personaje literare din operele studiate prin care se concretizeaza modele umane diferite.Operele epice sau dramatice alese vor ilustra doua epoci culturale/doua curente diferite.
Subiectul al II-lea (30 de puncte)
Citeste cu atentie poezia “La steaua” de Mihai Eminescu:
[…]
Realizeaza un eseu, de 2-3 pagini, in care sa evidentiezi particularitatile de conceptie si de expresie prin care se manifesta sensibilitatea romantica in poezia citata.
Propune un material
Ultimele ştiri
Olimpiade și concursuri 2024
10 februarie 2024
• CONCURSUL NAȚIONAL DE CREAȚIE „CALISTRAT HOGAȘ”, ediția a X-a
20 martie 2019
Disciplina: Limba română
Disciplina: Limba română
Concursul Gazeta Matematică și Viitori Olimpici, editia a X-a
22 februarie 2019
Disciplina: Matematică
Disciplina: Matematică
Adaugă tu primul comentariu: